MENU

TYDZIEŃ Z COMENIUSEM W NASZEJ SZKOLE.

W dniach 8 - 12  października 2012 r. w Szczecinie przebywali uczniowie i nauczyciele z Portugalii, Turcji oraz Włoch. Podczas wizyty zaproszeni zwiedzali Gimnazjum nr 20 im. Młodych Europejczyków, a także poznawali historię miasta i regionu.
Pierwszego dnia powitaliśmy naszych gości chlebem i solą, jak przystało na staropolską tradycję. Później oprowadzaliśmy ich po placówce. Nasi uczniowie mogli porozmawiać, oczywiście w języku angielskim, ze swoimi rówieśnikami ze szkół partnerskich. Do ich  dyspozycji pozostawali także nauczyciele, którzy wraz ze swoimi podopiecznymi odwiedzili Gimnazjum nr 20.

Zaproszeni poznawali historię Polski oraz panujące w niej zwyczaje również poprzez wspólne zabawy integracyjne, podczas których mogli nauczyć się grać na bębnach czy tańczyć poloneza. Pierwszy dzień wizyty zakończyliśmy uroczystą kolacją w jednej ze szczecińskich restauracji. Dużą ciekawość wśród gości wzbudził  rosół z makaronem.
Kolejnego dnia wszyscy odbyliśmy długi i wyczerpujący spacer po Szczecinie.
Rozpoczęliśmy go rano wizytą w Muzeum Narodowym, które mieści się na Wałach Chrobrego.
Uczniowie i nauczyciele szkół partnerskich wraz z młodzieżą Gimnazjum nr 20 im. Młodych Europejczyków uczestniczyli w lekcjach muzealnych. Pozwoliły one przybliżyć gościom historię Szczecina oraz regionu. Dzięki pracy w grupach międzynarodowych doskonaliliśmy nasze umiejętności językowe.
Tego samego dnia udało nam się także zwiedzić Ratusz Staromiejski usytuowany w centrum najstarszej części naszego miasta. Goście obejrzeli również: Pomnik Bartolomea Colleoniego, pomnik Anioła Wolności, plac Orła Białego, pałac Pod Globusem, Wały Chrobrego, dom carycy Katarzyny II, katedrę św. Jakuba.
Dzień zwiedzania muzeów zakończyliśmy w bunkrach na Dworcu Głównym w Szczecinie. Nasi goście mieli niepowtarzalną okazję znaleźć się siedem pięter pod ziemią i poznać największy cywilny schron w Polsce z okresu II wojny światowej. Pobyt w podziemnym tunelu wywarł na naszych przyjaciołach ogromne wrażenie.
W środę udaliśmy się na wyspę Wolin. W historycznej osadzie wikingów zwiedzający własnoręcznie wytwarzali filc, lepili w glinie, pisali piórkiem. Mogli też przekonać się, jak ciężka była zbroja wczesnośredniowiecznego wojownika. Nauczyciele i uczniowie zaprzyjaźnionych szkół mieli także okazję, by poznać smak podpłomyka i herbatki ziołowej.

Niesamowicie wzruszającym przeżyciem był dla nich koncert organowy w katedrze św. Jana Chrzciciela w Kamieniu Pomorskim. Polały się nawet łzy wzruszenia. Duże wrażenie na zwiedzających  zrobiły też ruiny kościoła w Trzęsaczu.
W czwartek oglądaliśmy wyrzutnie pocisków V-3 w miejscowości Zalesie. Każdy uczestnik wycieczki mógł wziąć do ręki karabin, granat, a także inny eksponat muzeum, do którego się wybraliśmy. Niektórzy panowie byli wniebowzięci. Nad Jeziorem Turkusowym, dawną kopalnią kredy, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.
Pogoda w tym dniu dopisała, więc musztra w Forcie Gerharda w Świnoujściu była świetną zabawą, a widoki z najwyższej latarni (300 schodów) rozciągały się na kilkadziesiąt kilometrów. Goście skosztowali po raz pierwszy żurku oraz pieczonych kiełbasek.  Naszych partnerów zaprosiliśmy także na nocne zwiedzanie Zamku Książąt Pomorskich. Nauczyciele oraz uczniowie szkół partnerskich byli zachwyceni jego historią i architekturą. Niesamowitych wrażeń dostarczyła im wspinaczka na wieżę zamkową oraz przepiękny widok na panoramę miasta.
W piątek obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej. W trakcie rozmów dowiedzieliśmy się, że we Włoszech i w Portugalii nie obchodzi się Dnia Nauczyciela. Nasi goście najpierw wzięli udział w apelu szkolnym, a później zostali zaproszeni na poczęstunek. Wszyscy byli zachwyceni atmosferą panującą w naszej placówce.
Po zakończeniu uroczystości pożegnalnych w szkole udaliśmy się historycznym wagonem typu N do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Dzień zakończyliśmy uroczystą kolacją w restauracji mieszczącej się w Zamku Książąt Pomorskich. Żur w chlebie i zrazy wołowe smakowały  wybornie.
Sobota była dniem wyjazdów. Tydzień minął bardzo szybko. Niestety, musieliśmy pożegnać naszych gości. Mamy nadzieję, że pobyt w Polsce dostarczył im wielu niezapomnianych wrażeń.

W styczniu 2013 roku planujemy wyjazd do Włoch. Do zobaczenia!